GENIUS - Έρευνα και ανάλυση: Ερωτηματολόγιο μαθητών
GENIUS-logo

Ευρωπαϊκό συνεργατικό έργο GENIUS

Έρευνα και ανάλυση: Ερωτηματολόγιο μαθητών

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σε όλη την Ευρώπη ανησυχία σχετικά με τη λογοκλοπή στα σχολεία. Όσο αυξάνεται η πρόσβαση και η εμπιστοσύνη στις ψηφιακές τεχνολογίες και το διαδίκτυο, πολλοί μαθητές τελειώνουν το σχολείο χωρίς τις κρίσιμες δεξιότητες και την αίσθηση δημιουργικότητας που θα τους βοηθήσει να πετύχουν στις μελλοντικές τους δραστηριότητες.

Στην παρούσα φάση υλοποίησης του έργου GENIUS μας ενδιαφέρει να κατανοήσουμε τις αντιλήψεις και τις εμπειρίες σου σχετικά με τη λογοκλοπή. Για να μας βοηθήσεις σε παρακαλούμε να απαντησεις στις παρακάτω ερωτήσεις.

To GENIUS είναι ένα συνεργατικό έργο που υλοποιείται στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος Comenius /Lifelong Learning Programme. Σε αυτό συμμετέχουν σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πανεπιστήμια από την Αγγλία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Τουρκία και τη Ρουμανία. Από την Ελλάδα συμμετέχει το ΕΠΑ.Λ. Αξιούπολης (1epal-axioup.kil.sch.gr, 1epal-axioup.kil.sch.gr/library).

Περισσότερες πληροφορίες για το έργο GENIUS μπορείς να βρεις στον ιστότοπο του έργου www.genius-project.eu.

Το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο και εμπιστευτικό.








Σχετικά με τη λογοκλοπή

Στη συνέχεια, θα βρεις μια σειρά από δηλώσεις για τη λογοκλοπή. Σε παρακαλώ να αξιολογήσεις τις δηλώσεις, σύμφωνα με την γνώμη ή την εμπειρία σου.

Λογοκλοπή είναι η ελληνική απόδοση στον αγγλικό όρο «plagiarism». Με τον όρο λογοκλοπή δηλώνεται η ιδιοποίηση έργων ή ιδεών άλλων δημιουργών. Ανεξάρτητα εάν υπάρχει η πρόθεση ή όχι, πρόκειται για λογοκλοπή κάθε φορά που χρησιμοποιούμε ολόκληρο ή μέρος του έργου/ ιδεών /αντιλήψεων άλλων δημιουργών παρουσιάζοντας τα ως δικά μας δημιουργήματα.

[πηγή: http://www.cut.ac.cy/library/etds/plagiarism.html]




Επειδή υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι για να περιγράψεις κάτι, κάποιες φορές δεν μπορείς να αποφύγεις να χρησιμοποιήσεις λέξεις άλλων ανθρώπων και μάλιστα χωρίς να αναφέρεις την πηγή.

Είναι δικαιολογημένο να χρησιμοποιήσεις τις προηγούμενες περιγραφές της μεθόδου, επειδή η ίδια η μέθοδος παραμένει η ίδια.

Η Αυτο-λογοκλοπή δεν τιμωρείται, διότι δεν είναι επιβλαβής (κανείς δεν μπορεί να κλέψει από τον εαυτό του).

Η αντιγραφή τμημάτων μιας επιστημονικής μελέτης μπορεί να παραβλέπεται αν η μελέτη έχει μεγάλη επιστημονική αξία.

Η λογοκλοπή των δικών μου πηγών δεν πρέπει να τιμωρείται όπως η λογοκλοκλοπή ξένων πηγών.

Οι νέοι σπουδαστές που τώρα μαθαίνουν πώς να ερευνούν πρέπει να τιμωρούνται με επιείκεια για λογοκλοπή.

Αν κάποιος δεν μπορεί να γράψει καλά σε μια ξένη γλώσσα (π.χ. Αγγλικά), δεν δικαιολογείται να αντιγράψει μέρη ενός παρόμοιου εγγράφου που είναι δημοσιευμένο στην εν λόγω γλώσσα.

Εγώ δεν θα μπορούσα να γράψω μια επιστημονική εργασία χωρίς να κάνω λογοκλοπή.

Αυτοί που αντιγράφουν δεν ανήκουν στην επιστημονική κοινότητα.

Τα ονόματα των συγγραφέων που κάνουν λογοκλοπή θα πρέπει να γνωστοποιούνται στην επιστημονική κοινότητα.

Στην εποχή της ηθικής παρακμή, είναι σημαντικό να συζητιούνται θέματα όπως η λογοκλοπή και η αυτο-λογοκλοπή.

Η λογοκλοπή είναι τόσο κακή όσο η κλοπή σε εξετάσεις.

Η λογοκλοπή φτωχαίνει το ερευνητικό πνεύμα.

Μια μελέτη που έγινε με λογοκλοπή δεν προκαλεί και σημαντική ζημιά στην επιστήμη.

Οι συγγραφείς δηλώνουν ότι δεν κάνουν λογοκλοπή, όταν στην πραγματικότητα κάνουν.

Εκείνοι που λένε ότι ποτέ δεν αντέγραψαν, λένε ψέματα.

Μερικές φορές μπαίνω στον πειρασμό να κάνω λογοκλοπή, γιατί όλοι οι άλλοι το κάνουν (φοιτητές, ερευνητές, γιατροί).

Συνεχίζω να κάνω λογοκλοπή γιατί δεν με έχουν καταλάβει ακόμη.

Εργάζομαι (μελετώ) σε ένα περιβάλλον ελεύθερο λογοκλοπής.

Δεν αισθάνομαι ένοχος για την αντιγραφή επί λέξει μιας φράση ή δύο από τα προηγούμενα έγγραφά μου.

Η λογοκλοπή είναι δικαιολογημένη αν έχω σήμερα πιο σημαντικές υποχρεώσεις ή να κάνω άλλες εργασίες.





Ποιο είναι το ποσοστό των μαθητών που κάνουν λογοκλοπή ή αντιγράφουν εργασίες;

Ποιο είναι το ποσοστό εκείνων που κάνουν λογοκλοπή και δεν συλλαμβάνονται;

Ποιο είναι το ποσοστό των συμμαθητών σου που παρατήρησες να κάνουν λογοκλοπή;

Ποιο είναι το ποσοστό των συμμαθητών σου που σε βοήθησε να κάνεις λογοκλοπή;







Χάνω τα αντικείμενα εάν δεν τα τακτοποιήσω αμέσως μετά τη χρήση τους.

Παραιτούμαι από την εργασία μου αν δεν την καταλαβαίνω.

Επιστρέφω στο σπίτι μου στον χρόνο που πρέπει.

Όταν βαριέμαι νευριάζω ή δεν μπορώ να καθίσω στη θέση μου.

Πάντα χρονοτριβώ όταν έχω μικρές εργασίες.

Τα μικρά προβλήματα αποσπούν την προσοχή μου από τα μακροπρόθεσμα σχέδιά μου.

Κάνω απρόβλεπτα πράγματα χωρίς να σκεφτώ τις μακροπρόθεσμες συνέπειες.

Ξεχνώ οτιδήποτε άλλο όταν ασχολούμαι με κάτι που μ’ αρέσει.

Εάν υπάρχουν και άλλα πράγματα που συμβαίνουν γύρω μου, είναι δύσκολο να κρατήσω την προσοχή μου ή να επικεντρωθώ σε ό,τι κάνω.

Ποτέ δεν γνωρίζω πόσο περισσότερη δουλειά πρέπει να κάνω.

Είναι δύσκολο να ασχοληθώ με ένα μεγάλο έργο ή πρόβλημα, ειδικά όταν είμαι στρεσαρισμένος.

Μπορώ να μείνω συγκεντρωμένος στη δουλειά μου ακόμη και αν είναι βαρετή.

Μπορώ να σταματήσω τον εαυτό μου από το να κάνει διάφορα πράγματα όπως η ρίψη αντικειμένων όταν με πιάνει τρέλα.

Δουλεύω προσεκτικά όταν ξέρω ότι κάτι θα είναι δύσκολο.

Έχω επίγνωση των συναισθημάτων μου πριν τα αφήσω να εκδηλωθούν.

Αντιδρώ υπερβολικά σε μικρά προβλήματα.

Στην τάξη, δεν μπορώ να συγκεντρωθώ στη δουλειά μου, όταν οι φίλοι μου μιλούν.

Όταν είμαι αποφασισμένος για την επίτευξη ενός στόχου (πχ να πάρω άδεια οδήγησης ή να πάω στο πανεπιστήμιο) είναι εύκολο να εργάζομαι προς την κατεύθυνση αυτή.

Μπορώ να βρω έναν τρόπο για να κολλάω τα σχέδια με τους στόχους μου, ακόμη και όταν αυτό είναι δύσκολο.

Όταν έχω ένα μεγάλο έργο, μπορώ να συνεχίσω να εργάζομαι πάνω σε αυτό.

Με ενδιαφέρει η επίδοσή μου στο σχολείο.

Υπακούω τους γονείς ή τους δασκάλους μου, όταν μου λένε να μην κάνω κάτι.





Δεν βλέπουν τη λογοκλοπή ως κάτι κακό.

Δεν ενδιαφέρονται και πολύ για το υπό μελέτη θέμα.

Έλλειψη ακαδημαϊκής δεοντολογίας.

Έχουν εμπιστοσύνη στις δικές τους απόψεις.

Δεν καταλαβαίνει πώς να αναλύσει κριτικά και να εξετάσει τις πληροφορίες.

Πολιτισμικές διαφορές. Π.χ. για ορισμένες κουλτούρες δεν θεωρείτε η αντιγραφή ως κάτι το ασεβές.

Δεν καταλαβαίνουν τον τρόπο εργασίας.

Λόγω τεμπελιάς ή κακής διαχείρισης του χρόνου.

Υλικό εύκολα προσβάσιμο μέσω του Διαδικτύου και μπορεί να αντιγραφεί και επικολληθεί.

Εύκολη πρόσβαση σε τεχνολογίες για πρόσβαση σε αυτό το υλικό, π.χ. κινητά τηλέφωνα, υπολογιστές.

Αυτό συμβαίνει ασυνείδητα και ο μαθητής δεν γνωρίζει ότι κάνει κάτι λάθος

Οι μαθητές πιστεύουν ότι δεν μπορούν να συλληφθούν.

Πίεση για να πάρουν καλύτερους βαθμούς

Η πίεση που ασκείται να μοιραστούν το υλικό.

Οι κυρώσεις για τη σύλληψη είναι ασήμαντες.

Ο μεγάλος φόρτος εργασίας.

Λόγω συνεργασίας.

Θέματα αξιολόγησης δεν αλλάζουν από χρόνο σε χρόνο.

Οι γονείς προσφέρουν πολύ λίγη βοήθεια και δεν καταλαβαίνουν τι είναι αποδεκτό.

Γνωρίζουν ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δεν ελέγχουν εάν έγινε αντιγραφή ή όχι.

Σύγχυση και ασαφής καθοδήγηση από τους καθηγητές για τη λογοκλοπή.

Οι πολιτικές του σχολείου δεν είναι σαφείς σχετικά με τις κυρώσεις για λογοκλοπή.

Η γνώση ή αίσθηση ότι ο καθηγητής στον οποίο η εργασία πρέπει να υποβληθεί δεν είναι πολύ εξειδικευμένος στη χρήση του διαδικτύου.

Λόγω της γνώσης ή αίσθησης ότι ο καθηγητής στον οποίο η εργασία πρέπει να υποβληθεί δεν διαβάζει προσεκτικά τις εργασίες.

Η εργασία είναι πολύ περίπλοκη.

Επειδή το κάνει ο συμμαθητής μου.

Η αίσθηση ότι δεν έχει μάθει τίποτα από τις εργασίες.





Απολαμβάνω να λογομαχώ με τους ανθρώπους.

Εάν είμαι θυμωμένος ενεργώ ανάλογα.

Μερικές φορές προκαλώ τους ανθρώπους για να διασκεδάσω.

Το στόμα μου πολλές φορές με φέρνει μπελάδες.

Εκφράζω όλα τα συναισθήματά μου.

Όταν νομίζω ότι κάποιος λέει βλακείες του το λέω.

Κάνω πράγματα μόνο και μόνο για να τραβήξω την προσοχή.

Πληγώνομαι εύκολα.

Μισώ να κάνω λάθος.

Λέω πράγματα που λυπάμαι αργότερα.







Είναι σημαντικό για μένα ότι δεν φαίνομαι χαζός στην τάξη.

Είναι σημαντικό για μένα ότι άλλοι μαθητές στην τάξη αναγνωρίζουν ότι είμαι καλός στη δουλειά μου.

Είναι σημαντικό για μένα να μάθω πολλά καινούργια πράγματα φέτος.

Ένας από τους στόχους μου είναι να μάθω όσα περισσότερα μπορώ.

Ένας από τους στόχους μου είναι να δείξω στους άλλους ότι είμαι καλός στη δουλειά μου μέσα στην τάξη.

Ένας από τους στόχους μου είναι να αποκτήσω πολλές νέες δεξιότητες φέτος.

Ένας από τους στόχους μου είναι να αποτρέψω τους άλλους από το να σκέφτονται ότι δεν είμαι έξυπνος στην τάξη.

Είναι σημαντικό για μένα ότι καταλαβαίνω πολύ καλά τις εργασίες της τάξης μου.

Ένας από τους στόχους μου είναι να δείξω στους άλλους ότι η εργασίες της τάξης είναι εύκολο για μένα.

Ένας από τους στόχους μου είναι να φαίνομαι έξυπνος σε σύγκριση με τους άλλους μαθητές στην τάξη μου.

Είναι σημαντικό για μένα ότι φαίνομαι έξυπνος σε σύγκριση με τους άλλους στην τάξη μου.

Είναι σημαντικό για μένα ότι μπορώ να βελτιώσω τις ικανότητές μου φέτος.

Είναι σημαντικό για μένα ότι ο δάσκαλός μου δεν νομίζει ότι ξέρω λιγότερα από τους άλλους στην τάξη.

Ένας από τους στόχους μου στην τάξη είναι να μην φαίνομαι ότι έχω πρόβλημα πάνω στη δουλειά.

Σε ευχαριστούμε θερμά για τη συμμετοχή σου!

Πάτησε το ακόλουθο πλήκτρο για να υποβάλλεις τις απαντήσεις σου.